Návrhář tiskových sestav, export dat

  • Nad každou tabulkou v programu CRMPLUS lze vyvolat kontextové menu, v jehož nabídce lze nalézt položku Tisk a export, která nabízí několik položek další úrovně menu:
  • Náhled - pokud existují k dané tabulce tiskové sestavy a některá z nich je nastavena jako aktivní, bude vybraný záznam či celá tabulka zobrazena v náhledu této sestavy
  • Tisknout – pokud existují k dané tabulce tiskové sestavy a některá z nich je nastavena jako aktivní, zobrazí se dialogové okno pro výběr tiskárny. Na vybranou tiskárnu pak bude vytištěn vybraný záznam či celá tabulka a to ve formátu aktivní tiskové sestavy
  • Sestavy – zobrazí tabulku tiskových sestav. V systému CRMFREE jsou pro uživatele přednastaveny tiskové sestavy pro každý typ objektu. Obvykle má uživatel možnost vybrat export celé tabulky nebo jednotlivé položky tabulky. V systému CRMPLUS lze používat přednastavené tiskové sestavy. Dále je upravovat nebo také tvořit úplně nové tiskové sestavy díky přítomnost aplikace „Návrhář tiskových sestav“.

Návrhář tiskových sestav

Systém CRMPLUS umožňuje tvorbu a editaci nových nebo stávajících tiskových sestav. K této činnosti slouží FastReport (doplněk systému CRMPLUS), který umožňuje rychlou a efektivní tvorbu tiskových sestav.

Uživatelské rozhraní poskytuje uživateli všechny nástroje pro návrh tiskové sestavy, spolu s možností zobrazení náhledu. Obsahuje několik panelů nástrojů, které mohou být ukotveny kdekoli v rámci návrháře. Rozložení panelů nástrojů je uloženo v *.ini souboru nebo v registru počítače a při každém spuštění návrháře je obnoveno nastavení.

Tvorba tiskové sestavy začíná výběrem objektu, z jehož dat chce uživatel sestavu vytvořit. Zobrazenou tabulku se záznamy lze dle libosti dále filtrovat, až budou výsledná data připravena k exportu do tiskové sestavy.

Tisková sestava – seznam

Do tiskové sestavy jsou exportovány všechny záznamy aktuálně nastavené a filtrované tabulky, nad níž se tvorba či zobrazení sestavy spouští. Pomocí kontextového menu lze vyvolat položku Tisk a Export a poté položku Sestavy…. Na zobrazeném dialogovém okně lze vytvořit novou sestavu tlačítkem Vložit…. Zobrazí se nové dialogové okno pro vložení tiskové sestavy. Povinnou položkou je pole Název, ostatní pole jsou nepovinná. Poté stačí kliknutím na tlačítko Použít nebo OK uložit vytvořenou sestavu.

Poté co je nová sestava vytvořena, kliknutím na Otevřít… se uživateli otevře nová sestava ve FastReportu – prázdný návrhář tiskových sestav. Cílem takového návrháře je, aby uživatel vytvořil podle své potřeby např. seznam firem potencionálních zákazníků a jejich kontaktních informací.

Jak nastavit tiskové sestavě Orientaci na šířku?

Kliknutím pravým tlačítkem myši kdekoli v pracovním prostředí návrháře se zobrazí kontextové menu, výběrem položky Upravit lze pro tiskovou sestavu nastavit Orientaci na šířku. Klinutím na OK se nové údaje potvrdí.

Jak vytvořit tiskovou sestavu?
  1. Z lišty s objekty kliknutím na ikonu Vložit pruh a výběrem Záhlaví stránky se do návrháře vloží pruh záhlaví, roztažený na šířku sestavy.

    Obr. 1 - Záhlaví


  2. Záhlaví se opakuje na začátku každé stránky tiskové sestavy, podobně jako v MS Word. Dále je do záhlaví třeba vložit textové pole, které bude obsahovat název tiskové sestavy – Seznam firem. Z lišty s objekty kliknutím na ikonu Objekt textu a do pruhu záhlaví. Poté se vytvoří textové pole, do kterého lze napsat název tiskové sestavy. Velikost je možné změnit roztažením objektu.

    Obr. 2 - Přidání objektu textu


  3. Kliknutím bude označen objekt textu. V sekci Inspektoru objektu → nastavení Font, lze nastavit font a velikost písma.

    Obr. 3 - Nastavení fontu a velikosti písma


  4. Z lišty s objekty klinutím na ikonu Objekt obrázku a následným kliknutím do pruhu záhlaví. Vytvoří se obrázkové pole, do kterého lze vložit např. logo firmy. Vhodné je jej umístit do pravého rohu záhlaví, přetažením objektu myší.
  5. Z lišty s objekty kliknutím na ikonu Vložit pruh se zobrazí okno Hlavní data. Do návrháře se vloží pruh dat, roztažený na šířku sestavy a objeví se nové dialogové okno dialog pro výběr datasetu. Výběr datasetu ovlivňuje, jaká data se budou zobrazovat v pruhu dat. Výběrem datasetu Dataset a ponecháním položky počet záznamů (Number of Record) nastaven na nulu. Poté je možné provést potvrzení tlačítkem OK. Toto nastavení znamená, že se vypíší všechny záznamy z datasetu (pokud bude změněn na nulu, na nějaké číslo vypíše se jen příslušný počet záznamů).

    Obr. 4 - Výběr datasetu


  6. Nyní je vhodné roztáhnout výšku pruhu s daty. Z lišty s objekty kliknutím na ikonu Objekt textu a poté kliknutím do pruhu dat. Vytvoří se textové pole, do kterého uživatel vypíše Název firmy. Aby se zobrazily data na tiskové sestavě je nutné z datasetu přiřadit příslušný sloupec, ze kterého se budou data na tiskovou sestavu zobrazovat. Pro název firmy je potřeba kliknout na dcName ve stromu dat a metodou Drag&Drop ji přetáhnout do pruhu dat. Je třeba nastavit i vlastnosti textových objektů. Stačí nastavit pouze první objekt textu a ten potom jednoduše kopírovat pomocí CTRL+C, CTRL+V a změnit pouze hodnotu textového objektu.

    Obr. 5 - Příklad vytvořených položek


  7. Nakonec kliknutím z lišty objektů na ikonu Vložit pruh a vyběrem Zápatí stránky se do návrháře se vloží pruh zápatí a roztáhne se na šířku sestavy.
  8. Do zápatí je třeba vložit z lišty objektů objekt čáry, kliknutím do pruhu zápatí a potažením myší. Čáru je nutné do levého i pravého rohu zápatí. Mezi čáry se umístí objekt textu.

    Obr. 6 - Zápatí


  9. Ve stromu dat výběrem záložky Proměnné se v této záložce zobrazí systémové proměnné jako datum, čas, stránka atd. Dále jsou zde proměnné, které obsahují informace o uživateli připojenému k aplikaci CRMPLUS, např. uživatelské jméno.

    Obr. 7 - Datum, čas a stránka


  10. Sestava se uložít ikonou z panelu nástrojů nebo z hlavního menu Soubor → Uložit nebo také klávesovou zkratkou CTRL+S.
  11. Vzhled sestavy zobrazí náhled z panelu nástrojů nebo z hlavního menu Soubor → Náhled, také i klávesovou zkratkou CTRL+P.

Jak vložit QR kód pro platbu do tiskové sestavy?

Vložení QR kódu lze provést dvěma způsoby. V levém panelu pro vybrání vkládaného objektu je tlačítko QR kód (na Obr. 8 s pořadím 1.) a taky tlačítko Objekt čár. kódu (na Obr. 8 s pořadím 2.).

Obr. 8 - Panel objektů/nástrojů

Jak postupovat s tlačítkem QR kód?

  1. Zmačknutím tlačítka se vybere objekt a kliknutím do tiskové sestavy dojde k vložení objektu na danou pozici.
  2. V záložce Funkce lze vyhledat funkci QrPayment() v sekci Speciál a přetažením nebo dvojklikem se vloží do Textového pole objektu.
  3. Obr. 9 - Výběr funkce QrPayment()

  4. V dalším kroku se doplní jednotlivé parametry funkce.
    • Iban – IBAN bankovního účtu, na který chceme peníze zaslat
    • Value – částka k úhradě
    • Currency – měna (např:’CZK’)
    • DueDate – datum splatnosti platby
    • Variable – variabilní symbol
    • Constant – konstantní symbol
    • Specific – specifický symbol
    • MsgRecipient – zpráva pro příjemce
    • Reference – identifikátor platby pro příjemce
    Příklad vyplněné metody:
    QrPayment('CZ7327000000002112076543',<DataSet."dmPriceVAT">, <DataSet."dcCurrency">,<DataSet."ddDue">, <DataSet."dcVariable">,<DataSet."dcConstant">, <DataSet."dcSpecific">,'Zpráva pro příjemce',<DataSet."dcNumber">)
  5. Po kliknutí na tlačítko OK se zobrazí vygenerovaný QR kód, který lze zvětšit, dle potřeby.
  6. Obr. 9 - Vytvořená QR platba v tiskové sestavě

Jak postupovat s tlačítkem Objekt čár. kódu?

  1. Po stisknutí tlačítka se zobrazí seznam konkrétních typů kódů. Pro QR kód je potřeba zvolit možnost QRCode. Následujícím kliknutím do tiskové sestavy se objekt vytvoří na dané pozici.
  2. Obr. 10 - Výběr typu kódu

  3. Po vložení objektu se vám zobrazí okno editoru. Do pole Kód je zapotřebí vložít funkci QrPayment() pomocí tlačítka fx. Postup je naznačen na Obr. 11.
  4. Obr. 11 - Vyhledání funkce QrPayment()

  5. Pro správné vytvoření QR kódu se musí doplnit jednotlivé parametry. Tyto parametry jsou popsány výše v kroku 3.
  6. CheckBoxy neboli zaškrtávací políčka Autom. velikost a Text nejsou v tomto případě nutné.
  7. Obr. 12 - Editor objektu čárového kódu

  8. Stisknutím tlačítka OK se QR kód zobrazí v tiskové sestavě.
  9. Obr. 13 - Výsledný QR kód


Jak provést export dat?

Nad každou tabulkou lze vyvolat kontextové menu, v jehož nabídce lze nalézt položku Tisk a export, která nabízí možnost Export do Excelu. Pokud uživatel používá program MS Excel bude vybraná tabulka, která byla zvolena k exportu, automaticky exportována do tabulky MS Excel. Rozložení sloupců záleží na jejich zobrazení/potlačení.