Nad každou tabulkou v programu CRMPLUS lze vyvolat kontextové
menu, v jehož nabídce lze nalézt položku Tisk a export, která
nabízí několik položek další úrovně menu:
Náhled - pokud existují k dané tabulce tiskové sestavy a
některá z nich je nastavena jako aktivní, bude vybraný záznam či
celá tabulka zobrazena v náhledu této sestavy
Tisknout – pokud existují k dané tabulce tiskové sestavy a
některá z nich je nastavena jako aktivní, zobrazí se dialogové
okno pro výběr tiskárny. Na vybranou tiskárnu pak bude vytištěn
vybraný záznam či celá tabulka a to ve formátu aktivní tiskové
sestavy
Sestavy – zobrazí tabulku tiskových sestav. V systému
CRMFREE jsou pro uživatele přednastaveny tiskové sestavy pro každý
typ objektu. Obvykle má uživatel možnost vybrat export celé
tabulky nebo jednotlivé položky tabulky. V systému CRMPLUS lze
používat přednastavené tiskové sestavy. Dále je upravovat nebo také
tvořit úplně nové tiskové sestavy díky přítomnost aplikace
„Návrhář tiskových sestav“.
Návrhář tiskových sestav
Systém CRMPLUS umožňuje tvorbu a editaci nových nebo stávajících
tiskových sestav. K této činnosti slouží FastReport (doplněk systému
CRMPLUS), který umožňuje rychlou a efektivní tvorbu tiskových
sestav.
Uživatelské rozhraní poskytuje uživateli všechny nástroje pro návrh
tiskové sestavy, spolu s možností zobrazení náhledu. Obsahuje
několik panelů nástrojů, které mohou být ukotveny kdekoli v rámci
návrháře. Rozložení panelů nástrojů je uloženo v *.ini souboru nebo
v registru počítače a při každém spuštění návrháře je obnoveno
nastavení.
Tvorba tiskové sestavy začíná výběrem objektu, z jehož dat chce
uživatel sestavu vytvořit. Zobrazenou tabulku se záznamy lze dle
libosti dále filtrovat, až budou výsledná data připravena k exportu
do tiskové sestavy.
Tisková sestava – seznam
Do tiskové sestavy jsou exportovány všechny záznamy aktuálně nastavené a
filtrované tabulky, nad níž se tvorba či zobrazení sestavy spouští.
Pomocí kontextového menu lze vyvolat položku Tisk a Export a poté
položku Sestavy…. Na zobrazeném dialogovém okně lze vytvořit novou
sestavu tlačítkem Vložit…. Zobrazí se nové dialogové okno pro
vložení tiskové sestavy. Povinnou položkou je pole Název, ostatní
pole jsou nepovinná. Poté stačí kliknutím na tlačítko Použít nebo OK
uložit vytvořenou sestavu.
Poté co je nová sestava vytvořena, kliknutím na Otevřít… se
uživateli otevře nová sestava ve FastReportu – prázdný návrhář
tiskových sestav. Cílem takového návrháře je, aby uživatel vytvořil
podle své potřeby např. seznam firem potencionálních zákazníků a
jejich kontaktních informací.
Jak nastavit tiskové sestavě Orientaci na šířku?
Kliknutím pravým tlačítkem myši kdekoli v pracovním prostředí
návrháře se zobrazí kontextové menu, výběrem položky Upravit
lze pro tiskovou sestavu nastavit Orientaci na šířku.
Klinutím na OK se nové údaje potvrdí.
Jak vytvořit tiskovou sestavu?
Z lišty s objekty kliknutím na ikonu Vložit pruh a výběrem Záhlaví
stránky se do návrháře vloží pruh záhlaví, roztažený na šířku
sestavy.
Obr. 1 - Záhlaví
Záhlaví se opakuje na začátku každé stránky tiskové sestavy, podobně
jako v MS Word. Dále je do záhlaví třeba vložit textové pole,
které bude obsahovat název tiskové sestavy – Seznam firem. Z lišty
s objekty kliknutím na ikonu Objekt textu a do pruhu záhlaví. Poté
se vytvoří textové pole, do kterého lze napsat název tiskové
sestavy. Velikost je možné změnit roztažením objektu.
Obr. 2 - Přidání objektu textu
Kliknutím bude označen objekt textu. V sekci Inspektoru objektu →
nastavení Font, lze nastavit font a velikost písma.
Obr. 3 - Nastavení fontu a velikosti písma
Z lišty s objekty klinutím na ikonu Objekt obrázku a následným
kliknutím do pruhu záhlaví. Vytvoří se obrázkové pole, do kterého
lze vložit např. logo firmy. Vhodné je jej umístit do pravého rohu
záhlaví, přetažením objektu myší.
Z lišty s objekty kliknutím na ikonu Vložit pruh se zobrazí okno
Hlavní data. Do návrháře se vloží pruh dat, roztažený na šířku
sestavy a objeví se nové dialogové okno dialog pro výběr datasetu.
Výběr datasetu ovlivňuje, jaká data se budou zobrazovat v pruhu
dat. Výběrem datasetu Dataset a ponecháním položky počet záznamů
(Number of Record) nastaven na nulu. Poté je možné provést
potvrzení tlačítkem OK. Toto nastavení znamená, že se vypíší
všechny záznamy z datasetu (pokud bude změněn na nulu, na nějaké
číslo vypíše se jen příslušný počet záznamů).
Obr. 4 - Výběr datasetu
Nyní je vhodné roztáhnout výšku pruhu s daty. Z lišty s objekty
kliknutím na ikonu Objekt textu a poté kliknutím do pruhu dat.
Vytvoří se textové pole, do kterého uživatel vypíše Název firmy.
Aby se zobrazily data na tiskové sestavě je nutné z datasetu
přiřadit příslušný sloupec, ze kterého se budou data na tiskovou
sestavu zobrazovat. Pro název firmy je potřeba kliknout na dcName
ve stromu dat a metodou Drag&Drop ji přetáhnout do pruhu dat.
Je třeba nastavit i vlastnosti textových objektů. Stačí nastavit
pouze první objekt textu a ten potom jednoduše kopírovat pomocí
CTRL+C, CTRL+V a změnit pouze hodnotu textového objektu.
Obr. 5 - Příklad vytvořených položek
Nakonec kliknutím z lišty objektů na ikonu Vložit pruh a vyběrem
Zápatí stránky se do návrháře se vloží pruh zápatí a roztáhne se
na šířku sestavy.
Do zápatí je třeba vložit z lišty objektů objekt čáry, kliknutím
do pruhu zápatí a potažením myší. Čáru je nutné do levého i
pravého rohu zápatí. Mezi čáry se umístí objekt textu.
Obr. 6 - Zápatí
Ve stromu dat výběrem záložky Proměnné se v této záložce zobrazí
systémové proměnné jako datum, čas, stránka atd. Dále jsou zde
proměnné, které obsahují informace o uživateli připojenému k
aplikaci CRMPLUS, např. uživatelské jméno.
Obr. 7 - Datum, čas a stránka
Sestava se uložít ikonou z panelu nástrojů nebo z hlavního menu
Soubor → Uložit nebo také klávesovou zkratkou CTRL+S.
Vzhled sestavy zobrazí náhled z panelu nástrojů nebo z hlavního
menu Soubor → Náhled, také i klávesovou zkratkou CTRL+P.
Jak vložit QR kód pro platbu do tiskové sestavy?
Vložení QR kódu lze provést dvěma způsoby. V levém panelu pro vybrání
vkládaného objektu je tlačítko QR kód (na Obr. 8 s pořadím 1.)
a taky tlačítko Objekt čár. kódu (na Obr. 8 s pořadím 2.).
Obr. 8 - Panel objektů/nástrojů
Jak postupovat s tlačítkem QR kód?
Zmačknutím tlačítka se vybere objekt a kliknutím do tiskové sestavy
dojde k vložení objektu na danou pozici.
V záložce Funkce lze vyhledat funkci QrPayment() v sekci Speciál a
přetažením nebo dvojklikem se vloží do Textového pole objektu.
Obr. 9 - Výběr funkce QrPayment()
V dalším kroku se doplní jednotlivé parametry funkce.
Iban – IBAN bankovního účtu, na který chceme peníze zaslat
Value – částka k úhradě
Currency – měna (např:’CZK’)
DueDate – datum splatnosti platby
Variable – variabilní symbol
Constant – konstantní symbol
Specific – specifický symbol
MsgRecipient – zpráva pro příjemce
Reference – identifikátor platby pro příjemce
Příklad vyplněné metody:
QrPayment('CZ7327000000002112076543',<DataSet."dmPriceVAT">,
<DataSet."dcCurrency">,<DataSet."ddDue">,
<DataSet."dcVariable">,<DataSet."dcConstant">,
<DataSet."dcSpecific">,'Zpráva pro příjemce',<DataSet."dcNumber">)
Po kliknutí na tlačítko OK se zobrazí vygenerovaný QR
kód, který lze zvětšit, dle potřeby.
Obr. 9 - Vytvořená QR platba v tiskové sestavě
Jak postupovat s tlačítkem Objekt čár. kódu?
Po stisknutí tlačítka se zobrazí seznam konkrétních typů kódů.
Pro QR kód je potřeba zvolit možnost QRCode. Následujícím
kliknutím do tiskové sestavy se objekt vytvoří na dané pozici.
Obr. 10 - Výběr typu kódu
Po vložení objektu se vám zobrazí okno editoru. Do pole Kód je
zapotřebí vložít funkci QrPayment() pomocí tlačítka fx. Postup je
naznačen na Obr. 11.
Obr. 11 - Vyhledání funkce QrPayment()
Pro správné vytvoření QR kódu se musí doplnit jednotlivé
parametry. Tyto parametry jsou popsány výše v kroku 3.
CheckBoxy neboli zaškrtávací políčka Autom. velikost a Text
nejsou v tomto případě nutné.
Obr. 12 - Editor objektu čárového kódu
Stisknutím tlačítka OK se QR kód zobrazí v tiskové sestavě.
Obr. 13 - Výsledný QR kód
Jak provést export dat?
Nad každou tabulkou lze vyvolat kontextové menu, v jehož nabídce lze
nalézt položku Tisk a export, která nabízí možnost Export do Excelu.
Pokud uživatel používá program MS Excel bude vybraná tabulka, která
byla zvolena k exportu, automaticky exportována do tabulky MS Excel.
Rozložení sloupců záleží na jejich zobrazení/potlačení.