Příkazy prováděné pomocí plánovaných úloh systému Windows

Zástupce plánovače úloh najdete v Start->Příslušenství->Systémové nástroje -> Plánovač úloh. Existuje několik možností jak spustit plánovač úloh. Jedním z nich je klávesová zkratka Win-R, zadáním taskschd.msc viz obrázek (Obr. 1 - Spouštění plánovače úloh klávesou Win-R) a stisknutím tlačítka OK nebo stisknutím klávesy Enter.

Obr. 1 - Spouštění plánovače úloh klávesou Win-R

Vytvoření plánovací úlohy pro automatickou kontrolu nových e-mailů k odeslání

  1. Jak probíhá odesílání e-mailů
    Pro automatické odesílání hromadných e-mailů (ale i oznámení o novém úkolu či události nebo feedbacku modulu Helpdesk) je nutno v systému Windows přidat naplánovanou úlohu. Tato úloha se bude starat o odeslání hromadných e-mailů, které se bude provádět v následujících krocích:
    1. Spuštění úlohy – Úloha se vždy definuje pro určitou dobu spuštění, s možností definice opakování a definice programu, který má být v tuto dobu spuštěn
    2. Spuštění CRMPLUS – Naplánovaná úloha spustí „na pozadí“ systému systém CRMPLUS. Pomocí parametru /s=email je systému přikázáno zkontrolovat a odeslat veškeré hromadné e-maily pro daný den
    3. Kontrola neodeslaných e-mailů – Po spuštění systému je provedena kontrola hromadných e-mailů. Ty e-maily, které ještě nebyly odeslány a měly specifikován datum a čas odeslání před spuštěním či v okamžiku spuštění úlohy, budou postupně odesílány v definovaných balíčcích a s definovanými čekacími intervaly
    4. Ukončení CRMPLUS - Po odeslání všech e-mailů je systém CRMPLUS ukončen a uzavřeno spojení s databází
    5. Ukončení úlohy – Po ukončení CRMPLUS je ukončena i naplánovaná úloha, přičemž se automaticky změní datum a čas jejího dalšího spuštění dle definovaného cyklu

  2. Jak probíhá plánování úlohy
    Před vlastním spuštěním úlohy je ovšem nutné tuto úlohu v systému Windows naplánovat. V systému Windows 11 je postup následující (v ostatních podporovaných systémech velmi obdobný):
    1. Do vyhledávacího pole ukotveného na spodní liště systému Windows napište Plánovač úloh
    2. V zobrazeném okně (Obr 2.) klikněte na možnost Otevřít.

      Obr. 2 - Okno pro vyhledání Plánovače úloh

    3. Po otevření okna Plánovač úloh zvolte menu Akce a podmenu Vytvořit základní úlohu…

      Obr. 3 - Vytvoření nové úlohy

    4. V následně otevřeném okně zadejte Název, respektive Popis úlohy

      Obr. 4 - Název plánované úlohy

    5. V dalším kroku se plánuje, kdy má být úloha spuštěna, například, denně, týdně atd.

      Obr. 5 - Spouštění úlohy – definice cyklu

    6. Detailní určení hodiny spuštění úlohy se definuje v následujícím okně (datum a čas, kdy může být zaslán hromadný e-mail je definován v CRM)

      Obr. 6 - Určení data prvního spuštění a opakování

    7. Výběr akce po spuštění úlohy se provede v následujícím okně

      Obr. 7 - Výběr akce - zde je potřeba vybrat Spustit program

    8. Následuje výběr programu tlačítkem Procházet… (vyberte klientskou aplikaci CRMPLUS). Poté je nutno přiřadit programu tzv. argumenty. Do tohoto pole je nutno zapsat /s=email /uid=uid uživatele. Postup pro získání UID je popsán na stránce příkazová řádka.

      Obr. 8 - Zadání cesty a argumentu

    9. Na posledním okně je možno sledovat souhrn naplánované úlohy, při pochybnostech je možno se vrátit k definici úlohy zpět, respektive ji upravit i později

      Obr. 9 - Souhrn naplánované úlohy

    10. Klepnutím na tlačítko Dokončit bude úloha naplánovaná a bude se spouštět každý den ve 22:00 hodin. Po jejím spuštění bude probíhat sled operací uvedených výše (Jak probíhá odesílání e-mailů).

  3. Jak doplnit *.ini soubor CRMPLUS
    Jak bylo uvedeno výše v bodě 8 je potřeba vybrat aplikaci, která bude úlohou periodicky spouštěna. Pro nastavení odesílání Hromadných e-mailů (ale i oznámení o novém úkolu či události nebo feedbacku modulu Helpdesk) je v posledním kroku nutno upravit/doplnit soubor CRMPLUS.ini.
    Pozor: Toto nastavení se vztahuje pouze k té klientské aplikaci, která slouží k odesílání, například umístěné na serveru. U ostatních uživatelů není nutno *.ini soubor měnit.

    Pro dokončení nastavení je nutno přidat do *.ini souboru následující informace:
    [Sender]
    Server=název serveru/pc, na kterém je umístěn SQL server s databází CRMPLUS
    Database=název databáze CRMPLUS
    SMTP=název smtp serveru pro odesílání pošty (sdělí vám váš administrátor)

    Nastavení SMTP serveru lze zadat i přímo prostřednictvím CRMPLUS, a sice nastavením sekce Možnosti (Nástroje –> Možnosti… –> Systém –> SMTP servery).

    Pro zadání nového SMTP serveru klikněte na tlačítko Přidat. Poté ve spodní části dialogu zadejte potřebné parametry, včetně autentifikace odesílatele (uživatelské jméno a heslo). Všechny potřebné informace jako Adresa serveru, Zabezpečené připojení či Port získáte od vašeho IT oddělení nebo poskytovatele připojení k internetu. Po dokončení nastavení klikněte na tlačítko Vytvořit konfiguraci…, které zapíše vaše SMTP nastavení do souboru CRMPLUS.ini.

    Obr. 10 - Nastavení SMTP serveru v Možnostech systému

    Ověření správnosti zadaného smtp serveru lze pomocí tlačítka Test, které vám vyvolá při správném zadání SMTP serveru následující upozornění.

    Obr. 11 - Test správnosti zadaného SMTP serveru

Výčet operací, které lze provádět při spuštění CRMPLUS pomocí úlohy Windows – stav k verzi CRMPLUS 4.30

  1. Hromadný email, odeslání emailu - /s=email /u=UID
  2. Hromadný email, test potvrzení o doručení a přečtení odeslaného emailu - /mc /u=UID
  3. Úkoly a události, odeslání informací při změnách- /s=task /u=UID nebo /task01234 /u=UID
    1. /s=task0 /u=UID – zaslání pouze nových úkolů, rozeslání jen pro účastníky
    2. /s=task1 /u=UID – zaslání pouze změněných úkolů, rozesílání účastníkovi i pouze správci
    3. /s=task2 /u=UID – zaslání úkolů, které jsou k připomenutí. Je vyžadován parametr /timeshift=30 (Timeshift udává časový posun v minutách, kdy je brán aktuální datum a čas + Timeshift. Pokud úkol do tohoto časového intervalu spadá, úkol bude odeslán.), rozeslání jen pro účastníky
    4. /s=task3 /u=UID – zaslání pouze nesplněných úkolů, rozesílání účastníkovi i pouze správci
    5. /s=task4 /u=UID – zaslání upozornění, pro úkoly které spadají do testovaného intervalu, je vyžadován parametr /timeshift=30, rozeslání jen pro účastníky
  4. HelpDesk (Projektové plánování), info o změně požadavků - /s=feedback /u=UID nebo /feedback01 /u=UID
    1. /s=feedback0 /u=UID – zaslání pouze změn na požadavku
    2. /s=feedback1 /u=UID – zaslání pouze připomínky, dokud není požadavek v požadovaném stavu dle odezvy
    3. /s=feedback01 /u=UID nebo /s=feedback /u=UID – zaslaní jak změn na požadavku tak připomínek na požadavku
  5. CreditCheck, aktualizace ze serveru CreditCheck - /cc /u=UID
  6. Rozšířený import dat - /i=*.crmmap soubor (uložené mapování sloupců) /u=UID /f= (volitelný parametr, cesta k souboru se zdroji dat)
  7. EmailSync, stažení emailů z MS Outlook - /l=*.crmimp soubor (uložená konfigurace pro import z MS Outlook) /u= UID
  8. EmailSync + Hromadný email, stažení emailů z POP3 účtu - /p=*.crmsync soubor (uložená konfigurace pro import z POP3 účtu) /u= UID
  9. Backup databáze CRMPLUS - /b= nebo /b (pokud je za = uvedeno jméno, je toto jméno použito pro jméno zálohy)
  10. Licence, odeslání upozornění na exspiraci licence - /licence /u=UID
  11. Kurzovní lístek, automatická aktualizace kurzovního lístku - /el /u=UID

Příklady použití:

  1. Hromadný email:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=email /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
  2. Hromadný email:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /mc /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
  3. Úkoly a události:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=task /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
    - zaslání pouze nových úkolů:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=task0 /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
    - zaslání pouze změněných úkolů:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=task1 /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
    - zaslání úkolů, které jsou k připomenutí:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=task2 /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F /timeshift=30
    - zaslání pouze nesplněných úkolů:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=task3 /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
    - zaslání upozornění:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=task4 /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F /timeshift=30
  4. HelpDesk:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=feedback /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
    - zaslání pouze změn na požadavku:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=feedback0 /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
    - zaslání pouze připomínky:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=feedback1 /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
    - zaslání jak změn na požadavku, tak připomínky:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /s=feedback01 /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
  5. CreditCheck:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /cc /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
  6. Rozšířený import dat:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /i= X /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F /f=Y, kde:
    X = C:\ProgramFiles\CRMPLUS\soubory\import-mapovani-sloupcu. crmmap
    Y = C:\Program Files\CRMPLUS\soubory\import-data.xls
  7. EmailSync:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /l= X /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F, kde:
    X = C:\ProgramFiles\CRMPLUS\soubory\outlook-konfig-importu.crmimp
  8. EmailSync + Hromadný email:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /p= X /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F, kde:
    X = C:\ProgramFiles\CRMPLUS\soubory\pop3-konfig-importu.crmsync
  9. Backup databáze CRMPLUS:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /b /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
  10. Exspirace licence:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /licence /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F
  11. Kurzovní lístek:
    C:\Program Files\CRMPLUS\CRMPLUS.exe /el /u=************44EB9D0433546D7BC80C7369879F

    Obr. 12 - Zakládání plánované úlohy

    Obr. 13 - Seznam založených plánovaných úloh